Jak se modlí růženec
aneb: Modlitba růžence krok za krokem
-
Zahájení znamením kříže:
Ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého. Amen.
-
Úvodní modlitba - Apoštolské vyznání víry:
Věřím v Boha,
Otce všemohoucího,
Stvořitele nebe i země.
I v Ježíše Krista,
Syna jeho Jediného,
Pána našeho;
jenž se počal z Ducha svatého,
narodil se z Marie Panny,
trpěl pod Ponciem Pilátem,
ukřižován umřel i pohřben jest;
sestoupil do pekel,
třetího dne vstal z mrtvých;
vstoupil na nebesa,
sedí po pravici Boha,
Otce všemohoucího;
odtud přijde soudit živé i mrtvé.
Věřím v Ducha Svatého,
svatou církev obecnou,
společenství svatých,
odpuštění hříchů,
vzkříšení těla
a život věčný.
Amen.
-
následuje Modlitba Páně:
Otče náš, jenž jsi na nebesích,
posvěť se jméno tvé.
Přijď království tvé.
Buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi.
Chléb náš vezdejší dej nám dnes.
A odpusť nám naše viny,
jako i my odpouštíme našim viníkům.
A neuveď nás v pokušení,
ale zbav nás od zlého.
Amen.
-
následuje 3x Pozdravení andělské. Při prvním "Zdrávas, Maria" vkládáme za jméno
Ježíš slova: v kterého věříme
při druhém: v kterého doufáme
při třetím: kterého nadevšechno milujeme:
Zdrávas, Maria, milosti plná,
Pán s tebou;
požehnaná ty mezi ženami
a požehnaný plod života tvého, Ježíš.
Svatá Maria, Matko Boží,
pros za nás hříšné
nyní i v hodinu smrti naší.
Amen.
-
následuje Chvála Nejsvětější Trojice:
Sláva Otci i Synu i Duchu svatému,
jako byla na počátku, i nyní, i vždycky
a na věky věků.
Amen.
-
Otče náš, jenž jsi na nebesích,
posvěť se jméno tvé.
Přijď království tvé.
Buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi.
Chléb náš vezdejší dej nám dnes.
A odpusť nám naše viny,
jako i my odpouštíme našim viníkům.
A neuveď nás v pokušení,
ale zbav nás od zlého.
Amen.
-
následuje 10x Pozdravení andělské. Za jméno Ježíš vkládáme slova tajemství
(růženec má čtyři části - mluvíme o růženci radostném, bolestném, slavném a o
růženci světla - o tento (o tuto část) růženec rozšířil papež Jan Pavel II.)
Tajemství radostného růžence jsou:
- Ježíš, kterého jsi z Ducha svatého počala
- Ježíš, s kterým jsi Alžbětu navštívila
- Ježíš, kterého jsi v Betlémě porodila
- Ježíš, kterého jsi v chrámě obětovala
- Ježíš, kterého jsi v chrámě nalezla
Bolestný růženec
- Ježíš, který se pro nás krví potil
- Ježíš, který byl pro nás bičován
- Ježíš, který byl pro nás trním korunován
- Ježíš, který pro nás nesl těžký kříž
- Ježíš, který byl pro nás ukřižován
Slavný růženec
- Ježíš, který z mrtvých vstal
- Ježíš, který na nebe vstoupil
- Ježíš, který Ducha svatého seslal
- Ježíš, který tě, Panno, do nebe vzal
- Ježíš, který tě v nebi korunoval
Růženec světla
- Ježíš, který byl pokřtěn v Jordánu
- Ježíš, který zjevil v Káně svou božskou moc
- Ježíš, který hlásal Boží království a vyzýval k pokání
- Ježíš, který na hoře proměnění zjevil svou slávu
- Ježíš, který ustanovil Eucharistii
-
Po desátém "zdrávasu" následuje 1x Chvála Nejsvětější Trojice: "Sláva Otci..."
-
V dalším desátku (začínáme jej opět modlitbou Páně "Otče náš" a do "Zdrávasů"
vkládáme za jméno Ježíš další tajemství...)
-
Modlitbu růžence zakončíme modlitbou Zdrávas, Královno:
Zdrávas, Královno, matko milosrdenství,
živote, sladkosti a naděje naše, buď zdráva!
K tobě voláme, vyhnaní synové Evy,
k tobě vzdycháme, lkajíce a plačíce
v tomto slzavém údolí.
A proto, orodovnice naše,
obrať k nám své milosrdné oči
a Ježíše, požehnaný plod života svého,
nám po tomto putování ukaž,
ó milostivá,
ó přívětivá,
ó přesladká, Panno Maria!
Oroduj za nás, královno posvátného růžence,
aby nám Kristus dal účast na svých zaslíbeních.
-
(Modleme se) Bože, tvůj jednorozený Syn nám svým životem, smrtí a
zmrtvýchvstáním získal věčnou spásu. Dej nám, prosíme, když v posvátném růženci
blahoslavené Panny Marie o těchto tajemstvích rozjímáme, ať také podle nich
žijeme a dosáhneme toho, co slibují. Skrze Krista, našeho Pána.
Amen.
Papež doporučuje následující volbu tajemství:
pondělí |
tajemství radostná |
úterý |
tajemství bolestná |
středa |
tajemství slavná |
čtvrtek |
tajemství světla |
pátek |
tajemství bolestná |
sobota |
tajemství radostná |
neděle |
tajemství slavná |
Růženec vysvobozuje z očistce!
Jedné zbožné ženě zemřel
bratr. Byla velmi zarmoucena
touto ztrátou, tím bolestnější, že
tento muž byl velmi dobrým křesťanem.
Ve snu spatřila P. Pia, který
ji těšil slovy: „Pomodli se 200
růženců, a tvůj bratr půjde rovnou
do nebe.“
Žena se probudila a myslela
si, že to byl jen pouhý sen. Nicméně
další den se vypravila za Otcem
Piem. Sotva se s ním setkala,
aniž by si vzpomněla na sen, ptala
se ho s pláčem, co může udělat
pro svého bratra, který je v očistci.
P. Pio ihned řekl: „A neřekl
jsem ti to dnes v noci? Pomodli
se 200 růženců, a tvůj bratr půjde
rovnou do nebe.“
Růženec má také tuto mimořádnou
moc: urychlit vysvobození
duší z očistce. Poskytuje duším
velkou úlevu a pomoc.
Když jednou P. Pio chtěl darovat
jedné své duchovní dceři
růženec, řekl jí třesoucím se hlasem:
„Svěřuji ti poklad. Nauč
se ho využívat. Vyprázdníme
očistec.“
V aktech blahořečení sv. Jana
Massiase, dominikána, čteme,
že se mu na smrtelné posteli
zjevila Panna Maria a řekla
mu, že ustavičnou modlitbou růžence
vysvobodil z očistce milion
čtyři sta tisíc duší. Papež Řehoř
XVI. nařídil, aby toto číslo
bylo zaneseno do aktů o blahořečení
na povzbuzení všech ctitelů
svatého růžence.
Svatá Terezie od Ježíše nám
zanechala písemnou zprávu, že
se jednou, když se začala modlit
růženec, ocitla v extázi a viděla
očistec jako velkou ohradu,
ve které duše trpěly v očistcovém
ohni. Když začala, již při prvním
Zdrávas Maria ihned spatřila, jak
na duše padá chladná voda, aby
je osvěžila. Stejně tak při druhém
a při třetím. Pochopila z toho, že
růženec přináší duším velkou úlevu,
a nechtěla ho vůbec přerušit.
Svatý Alfons proto ustavičně
doporučoval: „Chceme-li pomáhat
duším v očistci, modleme
se za ně růženec, který jim poskytuje
velkou úlevu.“
Také svatý Anibal Maria
di Francia tvrdí: „Když se za některou
duši v očistci modlíme
růženec, duše cítí, jako by plameny
ochladly, a zakoušejí rajskou
úlevu.“
V jednom ze svých kázání
mluvil svatý Dominik o dobrodiní
svatého růžence pro duše
v očistci. Ale jeden z posluchačů
se tomu začal vysmívat. V noci
spatřil ohnivou propast a trpící
duše a viděl, jak Panna Maria
plná mateřského soucitu podává
duším zlatý řetěz, aby je vytáhla
z této propasti. Byl to zlatý řetěz
svatého růžence.
Mimořádným apoštolem růžence
za duše v očistci byl svatý
Pompilio Pirotti. Svými růženci
vstoupil do důvěrného přátelství
s dušemi v očistci, které mu projevovaly
vděčnost za posilu, jakou
jim skýtal touto modlitbou.
Tato důvěrnost došla tak daleko,
že světec při modlitbě slyšel,
jak duše odpovídají druhou
částí Zdrávas, Maria.
Jak velkou lásku můžeme duším
prokázat, když se za ně modlíme
co nejvíce růženců!
Modlete se ustavičně
Svatý Alfons Liguori ve velmi
pokročilém věku upadl do úplné
letargie. Vůbec nemluvil a nic neslyšel.
Jeho opatrovník dostal nápad.
Přiblížil se k světci a řekl:
„Monsignore, musíme se pomodlit
růženec.“ Na slovo „růženec“
světec ihned zpozorněl, otevřel
oči a začal: „Deus in adiutorium
meum intende...“ Svatý Alfons
byl vždy připraven modlit se růženec
a modlil se ho neúnavně.
Zvláště ve svém stáří měl růženec
v rukou od rána do večera.
Podobně si počínali i jiní světci.
Usilovali o co největší dobro
a svému úsilí a hrdinství nekladli
žádné meze. To je základní charakteristika
světců. A k tomu pomáhá
především modlitba.
Modlit se znamená setrvávat
a žít v nebi. „My máme vlast
v nebi“ (Flp 3,20). Modlit se znamená
dělat to, co dělají v nebi
svatí, kteří se tváří v tvář Bohu
a Marii opájejí modlitbou klanění,
chvály a díků.
Milovat vášnivě modlitbu,
využívat k modlitbě každou příležitost
a být v tom neúnavní je
pro svaté nejpřirozenější věcí.
Oni milují Boží slovo: „Je třeba
se stále modlit a nikdy neustávat“
(Lk 18,1). „Bez přestání
se modlete“ (1 Sol 5,17).
Proto nás nepřekvapuje, že
také pokud jde o modlitbu růžence,
řídili se svatí plně touto
zásadou: modlit se a nepočítat.
Např. svatý Ignác z Loyoly nosil
růženec stále s sebou a neodkládal
ho ani v noci při spánku, jakmile
se probudil, ihned se modlil
k Panně Marii.
V každé době
Ani jeden den by neměl uplynout
bez modlitby svatého růžence.
Neměl by uplynout ani malý
čas v zahálce, aniž by byl přetvořen
modlitbou růžence. Kolik lidí
se růženec vůbec nemodlí, a celé
hodiny hledí na televizi, do novin
nebo na internet anebo tlachají
do prázdna.
Někteří tvrdí, že na růženec
vůbec nemají čas. Je to tak
nemožné najít si čtvrthodinku
na růženec? I kdyby to byla pravda,
je třeba jim říct to, co říkal
svatý Vincenc z Pauly a svatý
Jan Bosco: Snažte se modlit růženec
rozložený na celý den: jeden
desátek ráno po probuzení,
jeden později, jeden před snídaní...
Tři minuty na jeden desátek,
to přece není mnoho! Je však třeba
se modlit růženec každý den
jako projev lásky k Panně Marii.
Svatý Vincenc z Pauly doporučoval
dát třeba stranou jiné
modlitby, jen nevynechávat růženec.
Svatý Alfons byl ochoten
vynechat i oběd, protože růženec
pokládal za důležitější.
Svatá Maria Bertilla využila
každé přestávky mezi prací či
studiem k modlitbě růžence. Také
svatý Robert Bellarmin vkládal
mezi své vážné studium přestávky,
kdy se procházel a modlil
se růženec. Svatý Josef Tovini,
otec deseti dětí, neztrácel čas při
cestování a modlil se v dostavníku
růženec.
Je dobré využít času čekání
v obchodě, u lékaře, na zastávkách
vlaků a autobusů. Kdybychom
využívali důsledně tyto
chvíle, kolik růženců bychom
se dokázali pomodlit!
Blahoslavený Diego Oddi,
kudy chodil, držel v mozolnatých
prstech růženec. Především
na zastávkách autobusů byl spokojen,
když musel čekat, a naplnil
čas modlitbou. Jednou potkal
na zastávce kněze a pozval
ho, aby se s ním modlil růženec.
Kněz odpověděl, že každou chvíli
přijede autobus a už to nestojí
za to. Bratr Diego ho sladce vyzval
ještě jednou. Aby měl klid,
kněz se k němu přidal. A autobus
přijel, když se už modlili
Zdrávas, Královno.
Kolikrát se nám stane, že
musíme čekat na dopravní prostředek,
který se zpozdil. Růženec
nám pomůže, abychom
„shromažďovali poklady v nebi“
(Mt 6,20).
Překlad -lš-
http://www.vendee.cz/texty/ruzenec.html
http://www.vendee.cz/texty/rodinny_ruzenec.html
Růženec
V měsíci říjnu se dříve křesťané s živou a zdravou vírou intenzivněji scházeli k modlitbě růžence ve farních chrámech, nebo se alespoň tuto mariánskou modlitbu společně modlili v rodinné kruhu. Po dlouhém desetiletí komunismu a následném relativně krátkém období konsumismu v našem národě, je již čím dál více vzácnější život v "rodinném kruhu", případně setkat se s křesťany mající živou víru projevující se mimo jiné zdravým vztahem k Panně Marii, Matce Kristově a Matce církve. Proto přinášíme krátkou úvahu kardinála Tomáše Špidlíka na téma růžence.
Začneme úryvkem z dopisu: "Chodívala jsem na prázdniny do horské vesničky v Rakousku. Cítila jsem tam kus starého domova. Odpolední procházka mezi loukami vonícími senem a večer v kostelíčku růženec s babičkami a dětmi, příroda a modlitba, to všecko tak uklidňuje. Ale příchodem nového kněze se všecko změnilo. Růženec z kostela odstranil. To prý už nikdo nevydrží. Ptala jsem se, jak to dělají jinde v okolí. Řekli mně, že někde se v sobotu modlí jeden nebo dva desátky, jinde se modlí jen po pěti Zdrávasech u každého tajemství. Je ten růženec dnešním lidem skutečně tak obtížný? Proč ho tedy Panna Maria ve Fatimě tolik doporučovala?"
Neznám osobně pisatelku dopisu. Ale ze způsobu vyjadřování se dá předpokládat, že jde o starší, zbožnou osobu, jakých jsme znali mnoho mezi našimi matkami, tetičkami, sousedkami. Ty chodily skutečně rády s růžencem v ruce a modlily se ho několikrát za den.
Čím to je, že se mu dnešní lidé odcizili? Mnoho dobrých křesťanů růženec nemá a modlit se ho neumí. Diskuse o vhodnosti a nevhodnosti růžence se tím stává obtížnou. Není jistě správné, aby staří ukládali formu modlitby mladým. Ale také není logické, aby někdo prohlásil, že mu nevyhovuje to, co neumí, s čím nemá zkušenost.
Začněme tedy raději s první informací: Co růženec je? Kdy vznikl? Legenda jej spojuje se sv. Dominikem. Měl to být dar Panny Marie jako účinná zbraň proti heretikům. Prozaické oko však tu vidí obyčejné počítadlo modliteb, jaké existuje od nepaměti. Na jednom monumentu z Ninive jsou zobrazeny dvě ženy před svatým stromem a drží v levé ruce jakési počítadlo. Marco Pólo píše o malabarském králi, který nosil na krku šňůru se 104 drahokamy, aby mohl počítat své modlitby ráno a večer. Něco podobného mají i budhisté. Staří muslimové vycházejí dodnes na ulici s růžencem v ruce.
Z doby křesťanských mnichů se píše o sv. Pavlovi poustevníkovi, že se modlil denně 300 modliteb. Aby se nezmýlil, naplnil si ráno kapsy 300 kamínky, které postupně vyhazoval. Podobný systém měla i sv.Klára.
Vyhazování kamínků je praktické na poušti, ale ne v klášteře. Proto je brzy nahradili provazem se suky. Když se pak oba konce spojily, vznikl kruh, kterému se začalo říkat corona, koruna, nebo prosté filza dei Paternostri, šňůra Otčenášů. Otevřenou formu růžence visícího od pasu, vidíme ještě v pozdním středověku na portrétech vznešených dam v Anglii.
Takové dámy se ovšem nespokojily provazem a suky. Zrníčka se začala dělat ze smaltu, stříbra, perel, jejich výroba patřila k uměleckému řemeslu; uličky des paternostríers byly v Paříži, v Londýně, ve Vídni, v Praze. R. 1389 se vdávala za francouzského krále bohatá nevěsta z Milána. Mezi drahokamy, které si vezla s sebou, byla i otčenášová šňůra se stříbrnými zrny a perlami.
Jak jméno naznačuje, bylo to počítadlo pro otčenáše. Ale už ve 12.století přidávali mariánští ctitelé stejný počet zdrávasů. Bl. Bonaventura Boiani ( + 1291) se jich modlila denně 1.000, v sobotu 2.000, v den Zvěstování Panny Marie 3.000. V témž století se však už vyskytuje i počet 150. Proč právě tolik? Odpověď je jednoduchá. Kdo uměli číst, recitovali žalmy a těch je 150. Kdo číst neuměl, musil se spokojit s tolika Otčenáši nebo Zdrávasy.
Tím se však vracíme k zásadní námitce některých dnešních odpůrců růžence. Dnes už lidé číst umějí. Proč je tedy nutit k modlitbě, která byla pro primitivy. Námitka vypadá inteligentně, je historicky odůvodněná, a přece nepočítá s jednou skutečností. Není už dnes rozhodující, jak a proč růženec vznikl, ale co může dnešnímu člověku dát.
Zásadní postoj člověka, který se modlí růženec, je docela zvláštní, těžko se dá srovnávat s jinými modlitbami. Je naopak velmi blízký tzv. "Modlitbě Ježíšově" z východní církve, která se dnes i na západě šíří zásluhou překladů knihy Ruského poutníka.
Ilustroval bych tento postoj jakousi neznámou benátskou skladbou z l0. století, kterou jsem slyšel na koncertě při mariánských slavnostech. Jsou to dva chóry, které se proplétají. Cosi podobného jako Čajkovského Symfonie 1812, kde spolu bojují motivy dvou národních hymen. "Marseiesy" a ruského "Bože, cara chrání." V benátské skladbě zaznívají od počátku slabé ženské hlasy vysokým "Ave Maria", zatímco ve spodních tónech hřmí celá plnost života. Jsou tam bitvy, je tam úpění, hádky i něhy. Život se valí svým rytmem, nad kterým se nese "Ave Maria" nesměle a tiše, jakoby k tomu nepatřilo. Ale čím víc skladba postupuje, tím víc to "Ave Maria" sílí, tím víc hlasů se k němu přidává. I spodní basy se s ním slaďují a finále zazní mohutným, jednotným chórem: "Zdrávas Maria, milosti plná."
Něco podobného by se mělo dít při modlitbě růžence. Člověk do ní vstupuje se všemi problémy, se všemi bolestmi a radostmi života. Všecko mu táhne myslí. A do toho hluku vlastního srdce a okolí se zapojuje Zdrávas za Zdrávasem. Bolesti se otupují, radosti se slaďují, všecko se vřadí do modlitby.
Inteligentní lidé se obyčejně tak nemodlí. Mají svůj knižní postup. Vycházejí z textu evangelia, ze Žalmů, z naučených modliteb, z uvažování. Na tuto úroveň, do této sféry se pak snaží pozvednout a zařadit vlastní život. Je to ovšem dobré, pěkné, potřebné. Ale právě tato modlitba je těžší, než by se zdálo. Roztržitost ji rozleptává. Začneme Otčenášem, pozvedneme mysl k Bohu a vzápětí už myslíme na něco jiného. Banální život a jeho zážitky udusí jak trní slovo Boží (srov. Mt 13,7).
Naše staré matky z lidu se modlí obyčejně jinak. Nenechávají u bran kostela všecky starosti a trampoty. Naopak je všecky nesou s sebou dovnitř, i v kostele myslí na všecko, co jim leží na srdci, ale spojují to s Bohem. Z toho, co je pro jiné roztržitost, dělají modlitbu. Vztahují svůj denní život k nebi. Zdrávas Maria, které se v růženci stále opakuje, jim k tomu nejlépe slouží. Proto mají tuto modlitbu tak v oblibě. Zamilují si růženec ostatně i inteligenti, dovedou-li být aspoň na chvilku prostými tak, jak jejich matky. Ostatně taková prostota je klíč ke klidné modlitbě, která dává štěstí.
Z knihy P. Tomáše Špidlíka: K vyšším věcem jsem se narodil. Praha: Alverna 1991, str. 236-240.
http://www.opatbrno.cz/archiv/clanek412.htm
.........................................................................................
Staré babky s ružencom. (Miroslav Čonka)
Čo by vám mohlo pomôcť MODLIŤ SA ruženec (a nie ho iba ODRIEKAŤ)
Don Gabriele Amorth o růženci
Přísliby Panny Marie těm, kteří se modlí růženec
Proč se modlit růženec? Jaká je jeho hodnota?
Mariánská dogmata a Písmo svaté
Proč ne Vassula? (forn blog)
Mária Simma: Prekvapujúce tajomstvo duší v očistci
Pravidlá zbožného života (Optinský starec mních Nektarij)
O přátelství u Františka Saleského
Výroky a příběhy pouštních otců
Očekávání od mnišského života na začátku 21. století
P. Milan Bubák: Modlitba a temperament, 1. časť
P. Milan Bubák: Modlitba a temperament, 2. časť
P. Milan Bubák: Modlitba a temperament, 3. časť
P. Milan Bubák: Modlitba a temperament, 4. časť
Růženec za svět