Svatý Jan od Kříže: 
 
  
 Temná noc
Předkládá se první píseň a její osvětlení.
První píseň
V té temné noci zastřené, 
s plameny lásky, zprahlá v úzkostech, 
    
ó štěstí nad štěstí! 
vyšla jsem, nespatřili mne, 
když ve spánku můj dům spočinul ztišeně.
Osvětlení
1. Nyní, když tuto píseň chápeme ve vztahu ke kontemplativnímu očišťování ducha neboli k jeho obnaženosti a chudobě, vždyť to všechno je zde téměř jedna a táž věc, můžeme ji osvětlit tím, že duše říká toto: 
V chudobě, osamocení a bez opory všeho, co duši uchvacuje, to je s rozumem zastřeným temnotou 
a s vůlí stísněnou, ve sklíčenosti a v úzkostech paměti, 
zanechána v temnotách ryzí víry, 
což je temná noc pro dané přirozené schopnosti, 
jenom s vůlí zasaženou bolestí a sklíčeností a úzkostnou touhou lásky po Bohu, 
vyšla jsem sama ze sebe, 
to znamená ze svého nízkého způsobu chápání 
a ze svého nuzného kousku lásky, 
i ze své chudé a nepatrné schopnosti zakoušet Boha, 
a ani moje smyslovost, ani ďábel to nenaruší.
2. A to pro mne byl mocný příslib a skutečné štěstí,1 neboť tím, že skončilo vyrušení a utišení schopností, vášní, tužeb a zaujetí mé duše,
v nichž jsem na nízkém stupni Boha vnímala a okoušela, vyšla jsem ze svých lidských vazeb i díla k dílu 
a vázanosti v Bohu;
totiž, můj rozum vyšel ze sebe sama a lidské a přirozené se obrátilo v Boží; protože ve sjednocení s Bohem 
skrze toto očišťování nerozlišuje již svou přirozenou bystrostí a přirozeným světlem, 
ale božskou Moudrostí, s níž se spojil v jedno. 
I moje vůle vyšla sama ze sebe a stala se Boží, 
neboť sjednocena s božskou Láskou nemiluje již nízce svou přirozenou silou, ale v moci a ryzosti Ducha Svatého, 
a tak vůle již přiblížená Bohu nejedná podle míry člověka; a paměť se víceméně nahrazuje věčným uchvácením Boží slávou. A konečně, všechny síly a náklonnosti duše se skrze tuto noc a očišťování starého člověka obnovují v milostném utvrzení se v Bohu.2 
Následuje verš:
V té temné noci zastřené.